Нас відвідали:

бесплатный счетчик посещений

Контакти

Телефон приймальної комiсiї:

(097) 2113947
(067) 7646700

Адреса: Україна, Одеська область, м. Ізмаїл, 68600,

вул. Фанагорійська, 7

Нормативно-правова база попередження насильства

1. Закон України «Про запобігання та протидію домашньому насильству» №2229 від 7 грудня 2017 року.

2. Порядок взаємодії суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству  і  насильству за ознакою статті затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.08.2018 №658 (п.39-41).

3. Наказ МОН України «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо виявлення, реагування на випадки домашнього насильства і взаємодії педагогічних працівників з іншими органами та службами» від 02.10.2018 №1047.

4. Наказ ТВО від 30.10.2018 №428р «Про заходи щодо протидії домашньому насильству».

5. Лист МОН України від  07.08.2018 №1/9-486 «Про деякі питання організації в закладах освіти виховної роботи щодо безпеки й благополуччя дитини у 2018/2019 навчальному році».

6. Лист Міністерства соціальної політики України від 29.12.2018 №27/0/2-19/57 «Про постанову Кабінету Міністрів України від 03.10.2018 №800» та методичні рекомендації щодо реалізації постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання соціального захисту дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах, у тому числі таких, що можуть загрожувати їх життю та здоров’ю» від 03.10.2018 №800 .

7. Спільний наказ Міністерства соціальної політки України, Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства освіти і науки України, Міністерства охорони здоров’я України від 19.08.2014 №564/836/945/577 «Про затвердження Порядку розгляду звернень та повідомлень з приводу жорстокого поводження з дітьми або загрози його вчинення» - (форма повідомлення)

 

 

 

Булінг

 

1. Закон України «Про  внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькування)» від 18 грудня 2018 року №2657 –VІІІ»

2.. Наказ МОН від 28.12.2019 № 1646 “Деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного впливу в закладах освіти”
3. 
Наказ МОН від 26.02.2020 № 293 “Про затвердження плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладах освіти”
4. 
Наказ МОН від 20.03.2020 №420 “Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 26 лютого 2020 року № 293”
5. 
Лист МОН від 28.10.2014 № 1/9-557 “Методичні рекомендації щодо взаємодії педагогічних працівників у навчальних закладах та взаємодії з іншими органами і службами щодо захисту прав дітей”
6. 
Лист МОН від 02.10.2018 №1047 “Про затвердження методичних рекомендацій щодо виявлення, реагування на випадки домашнього насильства і взаємодії педагогічних працівників із іншими органами та службами”
7. 
Лист МОН від 18.05.2018 № 1/11-5480 “Методичні рекомендації щодо запобігання та протидії насильству”
8. 
Лист МОН від 29.01.2019 № 1/11-881 “Рекомендації для закладів освіти щодо застосування норм Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)” від 18 грудня 2018 р. №2657-VIII”
9. 
Лист МОН України від 14. 08. 2020 року №1/9-436 “Про створення безпечного освітнього середовища в закладі освіти та попередження протидії булінгу (цькуванню)”

 

                    

 

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

 

 

Про створення безпечного освітнього

середовища в закладі освіти та попередження

і протидії булінгу (цькуванню)

 

З метою підготовки закладів освіти до нового навчального року Міністерство

освіти і науки України надсилає рекомендації щодо створення безпечного

освітнього середовища та попередження і протидії булінгу (цькуванню).

Додаток: на 5 арк.

 

Додаток до листа МОН

від 14.08.2020 № 1/9-436

 

Відповідно до абзацу десятого частини третьої статті 26 Закону України «Про освіту» керівник закладу освіти в межах наданих йому повноважень забезпечує створення у закладі освіти безпечного освітнього середовища, вільного від насильства та булінгу (цькування).

Відповідно до пункту 1 частини першої Закону України «Про повну загальну середню освіту» безпечне освітнє середовище - сукупність умов у закладі освіти, що унеможливлюють заподіяння учасникам освітнього процесу фізичної, майнової та/або моральної шкоди, зокрема внаслідок недотримання вимог санітарних, протипожежних та/або будівельних норм і правил, законодавства щодо кібербезпеки, захисту персональних даних, безпеки харчових продуктів та/або надання неякісних послуг з харчування, шляхом фізичного та/або психологічного насильства, експлуатації, дискримінації за будь-якою ознакою, приниження честі, гідності, ділової репутації (булінг (цькування), поширення неправдивих відомостей тощо), пропаганди та/або агітації, у тому числі з використанням кіберпростору, а також унеможливлюють вживання на території закладу освіти алкогольних напоїв, тютюнових виробів, наркотичних засобів, психотропних речовин.

В рамках Меморандуму про співпрацю між Міністерством освіти і науки України та Представництвом дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) та у партнерстві з громадськими організаціями «Дитячий фонд Здоров’я через освіту» та «Ла-Страда Україна» у 2017-2019 роках у пілотних закладах освіти Донецької і

Луганської областей відбулось моделювання концепції «Безпечна і дружня до

дитини школа» (далі - БДДШ). Заклади освіти-учасники моделювання концепції БДДШ продемонстрували значний прогрес щодо створення безпечного та інклюзивного освітнього середовища. Концепція БДДШ визначає стандарти, параметри стандартів, еталонні показники, еталонну модель і критерії відповідності конкретної школи еталонним показникам. Опис ключових ідей, інструментів і ресурсів концепції БДДШ, а також висновки зовнішньої оцінки результатів її пілотування у Донецькій і Луганській областях можна знайти на сайті ЮНІСЕФ.

Звертаємо увагу, що концепція БДДШ містить онлайн-інструмент «Експрес-оцінювання» для здійснення моніторингу актуального стану освітнього середовища та отримання інформації про рівень безпеки, комфорту і привабливості закладу освіти з точки зору учасників освітнього процесу. Для того, щоб скористатись онлайн-інструментом, необхідно зареєструватись за посиланням http://express.autta.org.ua/. Детальну інформацію та інструкцію щодо впровадження та ефективного використання онлайн-інструменту можна знайти за посиланням http://scfs.multYCOurse.com.ua/ua/. Рекомендуємо довести до відома керівників закладів освіти про можливість безкоштовно долучитись до онлайн-інструменту самооцінювання рівня безпеки і комфорту закладу освіти. Також і рекомендуємо керівникам закладів освіти сприяти практичному впровадженню концепції БДДШ. Для практичного впровадження концепції БДДІІІ в закладі освіти керівник закладу разом з педагогічними (науково-педагогічними) працівниками повинен:

1) ознайомитися із концепцією БДДШ за посиланням http://scfs.multvcoiirse.com.ua/iia/;

2) ухвалити рішення з учасниками освітнього процесу закладу освіти щодо доцільності впровадження концепції БДДІІІ;

3) зареєструвати свій заклад освіти в онлайн-системі «Експрес-оцінювання» за посиланням http://express.autta.org.ua/;

4) завантажити з сайту онлайн-системи посібник для користувача закладу освіти та ознайомитися з відповідними інструкціями;

5) провести онлайн-опитування у закладі освіти за участі керівника закладу освіти, педагогічних (науково-педагогічних) працівників, зокрема практичного психолога і соціального педагога, здобувачів освіти, допоміжного персоналу, батьків та інших зацікавлених сторін;

6) пройти навчання з методики комплексного планування і відпрацювання технічних навичок користування онлайн-системою «Індекс безпеки і здоров’я школи» (http://iz.autta.org.ua/login);

7) за допомогою онлайн-системи http://iz.autta.org.ua/login (або вручну за роздрукованими формами) детально проаналізувати сильні і слабкі сторони свого закладу освіти і скласти комплексний план його вдосконалення;

8) пройти навчання з важливих питань впровадження БДДІІІ, зокрема з методики компетентнісного навчання, стратегії і змісту підготовки педагогічних (науково-педагогічних) працівників, ефективних практик залучення здобувачів освіти до життя закладу освіти і громади, протидії насильству і булінгу (цькуванню) тощо;

9) організувати постійний моніторинг упровадження концептуальної рамки БДДШ відповідно до циклу вдосконалення закладу освіти, використовуючи наявні інструменти і ресурси;

10) залучати громаду до процесу вдосконалення закладу освіти. Для підвищення готовності педагогічних (науково-педагогічних) працівників до створення безпечного освітнього середовища рекомендуємо закладам післядипломної педагогічної освіти включити до програм підвищення кваліфікації педагогічних працівників навчальні модулі з питань компетентнісного навчання і створення безпечного і дружнього до дитини освітнього середовища:

- онлайн-курс «Безпечна і дружня до дитини школа» (дистанційна форма навчання, обсяг 20 год., http://scfs.nuiltycourse.com.ua/ua/);

- онлайн-система «Експрес-оцінювання закладу освіти» відповідно до концепції БДДШ (http://express.autta.org.ua/);

- навчальний модуль «Основи формування соціальної і здоров’яз бережувальної компетентності учнів» (очно-дистанційна форма навчання, обсяг 105 год., https://is.gd/d6ZHyj);

- типова програма очного тренінгу для вчителів «Вчимося жити разом» (очна форма навчання, обсяг 24 год., https://is.gd/vKHYI3);

- навчальний модуль «Методика компетентісного навчання за інтегрованим курсом «Я досліджую світ» (очно-дистанційна форма навчання, обсяг 36 год., https://is.gd/Poqn6X);

- онлайн-курс «Основи здоров’я з бережної компетентності» (дистанційна форма навчання, обсяг 60 год., http://multvcourse.com.ua/ua);

- онлайн-курс «Вчимося жити разом» (дистанційна форма навчання, обсяг ЗО год., http://lit.imiltvcourse.com.ua/ua);

- онлайн-курс «Освіта на основі життєвих навичок» (дистанційна форма навчання, обсяг 24 год., http://dlse.multycourse.com.ua/ua/);

- освітня програма «Базові навички медіатора/медіаторки в закладах освіти. Створення та координація діяльності служби порозуміння з числа учнів та учениць для впровадження медіації за принципом «рівний-рівному/рівна- рівній»» ПШр://Ьії.1у/361іІТРО.

 

Нагадуємо, що механізм реагування на випадки булінгу (цькування), процедуру застосування заходів виховного впливу в закладах освіти всіх типів і форм власності, крім тих, які забезпечують здобуття освіти дорослих, у тому числі післядипломної освіти, здійснюється відповідно до Порядку реагування на випадки булінгу (цькування) та Порядку застосування заходів виховного впливу, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України «Деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного впливу в закладах освіти» від 28.12.2019 № 1646, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 03 лютого 2020 р. за No 111/34394. Листом від 13.04.2020 року № 1/9-207 Міністерство освіти і науки України додатково надало роз’яснення щодо застосування наказу Міністерства освіти і науки України від 28.12.2019 № 1646. Міжвідомча координація дій між суб’єктами реагування на випадки булінгу (цькування) в закладах освіти (службами у справах дітей, центрами соціальних

служб для сім’ї, дітей та молоді, органами місцевого самоврядування, керівниками та засновниками закладів освіти, територіальними органами (підрозділами) Національної поліції України) здійснюється згідно з Планом заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькування) в закладах освіти, затвердженим наказом Міністерства освіти і науки України від 26.02.2020 № 293 (зі змінами). План заходів спрямований на забезпечення регулярного інформаційного обміну, узгодження завдань та дій щодо запобігання та протидії булінгу (цькуванню) між суб’єктами реагування на випадки булінгу (цькування) в закладах освіти на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці.

Відповідно до Закону України «Про освіту» заклади освіти, що мають ліцензію на провадження освітньої діяльності, зобов’язані забезпечувати на своїх вебсайтах (у разі їх відсутності - на вебсайтах своїх засновників) відкритий доступ до інформації та документів, зокрема: з правила поведінки здобувача освіти в закладі освіти; план заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти; порядок подання та розгляду (з дотриманням конфіденційності) заяв про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти; порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування) в закладі освіти та відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькування).

Звертаємо увагу, що при розміщенні інформації на сайті необхідно дотримуватися вимог законодавства України про захист персональних даних. У всіх діях, пов’язаних зі створенням і функціонуванням сайту закладу освіти, інтереси дітей є першочерговими. Відповідно до статті 7 Закону України «Про захист персональних даних» забороняється обробка персональних даних про расове або етнічне походження, політичні, релігійні або світоглядні переконання, членство в політичних партіях і професійних спілках, засудження до кримінального покарання, а також даних, що стосуються здоров’я, статевого життя, біометричних або генетичних даних. Відповідно до частини п’ятої статті 10 Закону України «Про охорону дитинства» розголошення чи публікація будь-якої інформації про дитину, що може заподіяти їй шкоду, без згоди законного представника дитини забороняється. Будь-яка інформація про сторін булінгу (цькування) у закладі освіти, як і про інших учасників освітнього процесу, не може бути розміщена на сайті закладу освіти, в тому числі: відомості, що стосуються судового провадження, відомості про психічне та фізичне здоров’я, адреси реєстрації місця проживання, приватні номери телефонів та адреси електронної пошти, відомості про сімейний і соціальний стан, відомості про членів сім’ї, відомості про расову чи етнічну приналежність, політичні погляди, релігійні чи інші переконання.

Рекомендуємо ознайомитись для вказаних цілей із виданням «Методичні рекомендації щодо організації роботи сайту закладу освіти (із фокусом на повагу прав людини в онлайновому просторі)» авторства Громко Г., Мельник О., Сокол І., Черних О. (м. Київ: ВАІТЕ, 2020), розміщеним в мережі Інтернет. Також рекомендуємо розміщувати на сайтах закладів освіти інформацію про права людини та права дитини в цифровому середовищі для всіх учасників освітнього процесу. Рекомендовану Міністерством освіти і науки України інформацію можна знайти на сайти за посиланням Головна/Освіта/Позашкільна освіта/Виховна робота та захист прав дитини/Безпека дітей в Інтернеті.

Для підвищення кваліфікації педагогічних (науково-педагогічних) працівників закладів освіти, обізнаності інших учасників освітнього процесу щодо захисту персональних даних рекомендуємо переглянути освітній серіал «Персональні дані» на онлайн-платформі «Дія. Цифрова освітам» (режим доступу за посиланням https://osvita.diia.gov.ua/courses/personaldata). Курс допоможе розібратись: що таке персональні дані, які права є щодо захисту персональних даних, що таке політики приватності, як безпечно користуватись онлайн-послугами, як користуватись соціальними мережами без шкоди для персональних даних та ін. Нагадаємо, що на платформі Prometheus можна пройти безкоштовний онлайн-курс «Протидія та попередження булінгу (цькуванню) в закладах освіти», що був створений за ініціативи Міністерства освіти і науки України.

Звертаємо увагу, що Міністерство цифрової трансформації у співпраці з ЮНІСЕФ та за інформаційної підтримки Міністерства освіти і науки України, Координаційного центру з надання правової допомоги та Міністерства юстиції України випустило чат-бот «Кіберпес». У чат-боті можна дізнатись про те, як діяти дітям, батькам і вчителям у випадку кібербулінгу. Просимо довести до відома учасників освітнього процесу інформацію щодо чат-боту. Детальну інформацію, а також посилання для завантаження чат-бот у Telegram і Viber можна знайти на сайті Міністерства освіти і науки України за посиланням https://mon.gov.ua/ua/news/5Q-pidlitkiv-v-ukrayini-buli-zhertvami-ckuvan-v-interneti-prezentovano-chat-bot-kiberpes-dlya-dopomogi-u-borotbi-z-kiberbulingom.

 

Принагідно інформуємо, що відповідно до наказу Міністерства внутрішніх справ України «Про затвердження Змін до Інструкції з організації роботи підрозділів ювенальної превенції Національної поліції України» від 25.06.2020 № 488, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2020 року за № 738/35021, дитина, яка вчинила булінг (цькування) учасника освітнього процесу підлягає взяттю на профілактичний облік з метою здійснення заходів індивідуальної профілактики поліцейськими підрозділами ювенальної превенції. Просимо довести цю інформацію до відома учасників освітнього процесу.

Звертаємо увагу, що ефективний інструмент запобігання проявам насильства та булінгу (цькування) в закладі освіти є профілактика. Необхідно створити в закладі освіти атмосферу спільної поваги та відповідального ставлення один до одного під час міжособистісної взаємодії учасників освітнього процесу. Здобувачі освіти мають бути ознайомлені з правилами поведінки під час освітнього процесу та відповідними санкціями за їх порушення, безпечними способами повідомлення про випадки булінгу (цькування) або інші прояви насильства, учасниками або свідками яких вони стали, про свою роль в

попередженні проявів насильства в закладі освіти. Батьки повинні бути ознайомлені з процедурами повідомлення та реагування на випадки, якщо їх дитина потерпає від насильства і бути впевненими, що заклад освіти будереагувати на ці повідомлення належним чином відповідно до законодавства.

 

Наказ про профілактику булінгу

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

 

ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ

 

ЗАКЛАД  ПРОФЕСІЙНОЇ (ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ) ОСВІТИ

 

«ДУНАЙСЬКИЙ ЦЕНТР ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ»

 

 

 

НАКАЗ

 

 

 

від 02.09.2022 р.                                 м.  Ізмаїл                            №96/1/У

 

 

 

Про профілактику булінгу

 

в Дунайському ЦПО

 

 

 

З урахуванням Законів України «Про запобігання та протидію домашньому насильству» та «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу» від 18 грудня 2018 року № 2657-VIII, Закону України «Про освіту»,  відповідно до  листа МОН України від 29.12.2018 №1/9-790 «Щодо організації роботи у закладах освіти з питань запобігання і протидії домашньому насильству та булінгу», листа МОН України від 14. 08. 2020 року №1/9-436 «Про створення безпечного освітнього середовища в закладі освіти та попередження протидії булінгу (цькуванню)», Наказу МОН від 20.03.2020 року  №420 «Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 26 лютого 2020 року № 293»,  листа МОН України від 29.01.2019 № 1/9-881 «Рекомендації для закладів освіти щодо застосування норм Закону України «Про  внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькування)» від 18 грудня 2018 року №2637 –VІІІ»  (управлінський та просвітницький підхід), листа Департаменту освіти і науки Одеської обласної державної адміністрації від 11.01.2019 №71/02/52-01-02 та з метою забезпечення безпечного освітнього середовища в закладі освіти, удосконалення відносин у сфері протидії булінгу, попередження жорстокого поводження по відношенню до дітей,  насилля та булінгу,

 

 

 

НАКАЗУЮ:

 

1.Затвердити план заходів щодо профілактики булінгу серед здобувачів освіти, батьків та педагогічних працівників у Дунайському центрі професійної освіти (див. Додаток).

 

 

 

2. Педагогічним працівникам:

 

2.1. Забезпечити неухильне виконання педагогічними працівниками  Конвенції ООН про права дитини, Законів України «Про охору дитинства», «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу» та підвищувати рівень персональної відповідальності класних керівників, кураторів, майстрів в/н, викладачів за дотриманням чинного законодавства.

 

2.2. Забезпечити виявлення випадків жорстокого поводження по відношенню до здобувачів освіти та своєчасне інформування адміністрації закладу освіти про випадки булінгу серед здобувачів освіти та вжиття конкретних заходів щодо їх попередження та недопущення в учнівському середовищі.

 

 

 

3. Інспектору  відділу кадрів Терсінській Н.Ф. включити до посадових інструкцій педагогічних працівників обов’язки щодо проведення роботи, спрямованої на запобігання і протидію булінгу.

 

 

 

 

 

 

 

4. Класним керівникам, кураторам, майстрам в/ н навчальних груп, вихователям гуртожитків:

 

4.1. Припиняти будь-які прояви глузування, насилля, цькування і просто нетолерантного ставлення у групах. Виконувати свої функціональні обов’язки щодо об’єднання групи, згуртування здобувачів освіти.

 

4.2. Сумісно  із соціальним педагогом проводити виховні години, години спілкування, інші заходи згідно з Додатком відповідно до зазначеної тематики. За згодою залучати фахівців. Врахувати в планах виховної роботи на 2022-2023 н.р. відповідні виховні години, години спілкування, зустрічі з фахівцями тощо.

 

4.3. Розповідати здобувачам освіти  про наслідки насилля, цькування, про відповідальність за такі дії, формувати у них ефективні стратегії поведінки в таких ситуаціях, учити, як захистити себе і допомогти іншому.

 

4.4. У разі виникнення конфліктних ситуацій негайно повідомляти адміністрацію, батьків та вживати заходи з припинення конфлікту.

 

4.5. Співпрацювати, у разі потреби, із соціальним педагогом закладу освіти.

 

 

 

5.Соціальному педагогу Томчук О.Р.:

 

5.1.      Ознайомити педагогічних працівників з Планом заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу  в Дунайському центрі професійної освіти до 01.10.2022 року.

 

5.2.      Здійснювати контроль за ходом виконання заходів.

 

5.3.  У випадках виникнення підозри щодо жорстокого поводження з дитиною або в разі реальної загрози його вчинення  вдома, з боку однолітків, працівників закладу освіти або інших осіб керуватися Методичними рекомендаціями щодо взаємодії педагогічних працівників у навчальних закладах та взаємодії з іншими органами і службами щодо захисту прав дітей (додаток до листа Міністерства освіти і науки України  від 28.10.2014 року № 1/9-557).

 

5.4. Спрямовувати інформаційно-просвітницьку роботу серед учнівської молоді на формування стандартів позитивної поведінки та недопущення проявів булінгу.

 

 

 

6. Бібліотекарю центру – Кулінській Т.Д. - оформити тематичну виставку в бібліотеці закладу.

 

 

 

7. Відповідальність за організацію та проведення класними керівниками, кураторами, заходів (згідно з Додатком) покласти  на заступника директора з ВихР  Єфремову А.В. 

 

8. Контроль за виконанням наказу залишаю за собою.

 

 

 

 

 

 

 

В.о. директора                                                                    Наталія КОСТУСЄВА                                       

 

 

 

 

План проведення заходів щодо запобігання булінгу

ДОДАТОК

Затверджено наказом

в.о.  директора Дунайського ЦПО

від 02.09.202 р.96/1/У

 

План проведення заходів,

спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню)

в ЗП (ПТ) О«ДУНАЙСЬКИЙ ЦЕНТР ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ»

 

на 2022-2023 н.р.

 

№ з/п

ЗАХОДИ

Дата проведення

Відповідальні

1.

Організувати тематичну інформаційну поличку щодо запобігання та протидії булінгу.

Постійно

Бібліотекарі

2.

Провести конкурс розробок виховних заходів (виховних годин) на тему: «Превентивне виховання та профілактика булінгу в освітньому середовищі».

Вересень – жовтень

2022 р.

Класні керівники,

куратори, вихователі гуртожитків, викладачі

3.

Провести тематичні виховні години, години спілкування щодо запобігання та протидії булінгу.

Згідно з планами виховної роботи

Класні керівники,

куратори, вихователі гуртожитків

4.

Посилити чергування в закладі освіти (навчальному корпусі, майстернях), подвір’ї під час перерв.

Постійно

Черговий адміністратор, чергові майстри, чергові викладачі

5.

Провести засідання   класних керівників, кураторів вихователів гуртожитку, викладачів фізичної культури та захисту України з теми «Організація та проведення профілактичної роботи щодо попередження випадків булінгу серед учасників освітнього процесу».

Вересень 2022р.,

січень

2023 р.

Класні керівники,

куратори, вихователі гуртожитків, викладачів фізичної культури та захисту України

6.

Провести загальні батьківські збори. Поради батькам щодо зменшення ризику булінгу для своєї дитини.

Вересень – жовтень

2022 р.

Соціальний педагог Томчук О.Р.

7.

Провести моніторинг «Насильство в освітньому середовищі».

Вересень

2022 р.

Соціальний педагог Томчук О.Р.

8.

Виявити групи ризику (жертв та булерів) по групам.

Вересень

2022 р.

Класні керівники,

куратори, вихователі гуртожитків

9.

Зустріч із головним спеціалістом відділу правопросвітництва та надання безоплатної правової допомоги Ізмаїльського МЦ з надання БВГД Анастасією Іванівною Каплієнко (інтерактивна лекція «СТОП-БУЛІНГ», профілактично-освітній захід «Я маю право!» для здобувачів освіти І курсу в рамках правопросвітницького проєкту «Я МАЮ ПРАВО!»).

Вересень-листопад

2022 р.

Заступника директора з ВихР  Єфремова А.В. 

10.

Зустріч із капітаном внутрішньої служби Ізмаїльського МРВ Філії Державної установи «Центр пробації» в Одеській області І.П. Толкачовою та фахівцем Ізмаїльського МЦССДСМ А.П. Дехтеренко (інтерактивна лекція «СТОП-БУЛІНГ. Відповідальність» для здобувачів освіти  І-ІІ курсів в рамках правопросвітницького проєкту «Я МАЮ ПРАВО!»).

11.

Провести бесіди  «Профілактика булінгу в учнівському середовищі».

Постійно

Класні керівники,

куратори, вихователі гуртожитків

12.

 

 

Провести виховні години, години спілкування на тему «Інтимні селфі в Інтернеті: жарт чи небезпечний ризик» до дня безпечного Інтернету.

Листопад

2022 р.

 

Класні керівники,

Куратори, вихователі гуртожитків

13.

Провести виховні години, години спілкування на тему «Ми - проти насильства» до Дня боротьби з торгівлею людьми.

Листопад

2022 р.

Класні керівники,

куратори, вихователі гуртожитків

14.

Переглянути тематичні кінофільми з подальшим обговоренням і розробкою пам'ятки з протидії булінгу.

Листопад

2022 р.

Класні керівники,

куратори, вихователі гуртожитків

15.

Провести виховні години, години спілкування на тему «Насильство як проблема прав людини» до Всесвітнього Дня прав дитини.

Листопад

2022 р.

Класні керівники,

куратори, вихователі гуртожитків

16.

Перегляд відеороликів Ніка Вуйчича «Нік Вуйчич про булінг в школі».

Грудень

2022 р.

Вихователі гуртожитків

17.

Провести заходи в рамках Всеукраїнського тижня права «Стоп булінгу».

9-13 грудня

2022 р.

Викладачі суспільно-гуманітарних дисциплін

18.

Провести виховні години, години спілкування на тему «Кібербулінг! Який він?».

Квітень

2023 р.

Класні керівники,

куратори, вихователі гуртожитків

19.

Підвищити ефективність роботи ради профілактики правопорушень.

Постійно

Соціальний педагог Томчук О.Р.

20.

Створити на сайті  центру інтернет-сторінку та проводити роботу, спрямовану на запобігання та протидію булінгу.

Вересень

2022 р.

Відповідальні за сайт

21.

Висвітлити  план заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в Дунайському ЦПО на 2022-2023 н.р., на офіційному веб-сайті ЗП (ПТ)О «Дунайський центр професійної освіти»

Вересень

2022 р.

Відповідальні за сайт

 

 

Соціальний педагог                                                                 Оксана ТОМЧУК

 

Порядок подання та розгляду (з дотриманням конфіденційності) заяв про випадки булінгу

1. Учасники освітнього процесу можуть повідомити про випадок булінгу (цькування), стороною якого вони стали або підозрюють про його вчинення стосовно неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу або про який отримали достовірну інформацію, керівника закладу освіти.

2. Повідомлення можуть бути в усній та (або) письмовій формі, у тому  числі й із застосуванням засобів електронної комунікації.

3. Заява подається у письмовому вигляді на ім’я керівника освітнього закладу відповідно до Закону України «Про звернення громадян».

4. Заява заповнюється державною мовою, розбірливим почерком. Виправлення не допускаються. У заяві необхідно вказати:

-        прізвище, ім’я, по батькові заявника, адресу фактичного проживання, контактний телефон;

-        статус (постраждалий чи свідок булінгу);

-        навести розгорнутий виклад фактів щодо виявлених випадків булінгу (цькування);

-        надати інформацію щодо джерела отримання інформації;

-        зазначити дату подання заяви та підписати особисто.

5.  Заявниками можуть бути здобувачі освіти, їх батьки/законні представники, працівники освітнього закладу та інші особи. 

6.  Розгляд та неупереджене з’ясування обставин випадків булінгу (цькування) здійснюється відповідно до поданих заявниками заяв.

7.  Заяви, що надійшли на електронну пошту, отримує секретар, який зобов’язаний терміново повідомити керівника закладу освіти.

8.  Прийом та реєстрацію поданих Заяв здійснює особисто керівник закладу освіти.

9.  Заяви реєструються в окремому журналі реєстрації.

10. Розгляд Заяв здійснює керівник закладу освіти з дотриманням конфіденційності.

 

Повноваження керівника закладу освіти у разі отримання заяви або повідомлення про випадок булінгу (цькування)

 

1. Невідкладно у строк, що не перевищує однієї доби, повідомляє територіальний орган (підрозділ) Національної поліції України, принаймні одного з батьків або інших законних представників неповнолітньої особи, яка стала стороною булінгу (цькування).

2. За потреби викликає бригаду екстреної (швидкої) медичної допомоги для надання екстреної медичної допомоги.

3. Повідомляє службу у справах дітей з метою вирішення питання щодо соціального захисту малолітньої чи неповнолітньої особи, яка стала стороною булінгу (цькування), з'ясування причин, які призвели до випадку булінгу (цькування) та вжиття заходів для усунення таких причин.

4. Повідомляє центр соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді з метою здійснення оцінки потреб сторін булінгу (цькування), визначення соціальних послуг та методів соціальної роботи, забезпечення психологічної підтримки та надання соціальних послуг.

5.  Видає наказ про проведення розслідування випадків булінгу (цькування) із визначенням уповноважених осіб не пізніше трьох робочих днів з дати прийняття заяви.

6. Скликає засідання комісії з розгляду випадку булінгу (цькування) не пізніше ніж упродовж трьох робочих днів з дня отримання заяви або повідомлення.

7. Доводить до відома учасників освітнього процесу рішення комісії згідно з протоколом засідання та здійснює контроль за їхнім виконанням.

8. Роботу комісії організовує голова - керівник закладу освіти. У складі комісії педагогічні працівники (у томі числі соціальний педагог).

9. Залучає до участі в засіданні комісії за згодою батьків або інших законних представників неповнолітніх сторін булінгу (цькування), а також може залучати сторони булінгу (цькування), представників інших суб’єктів реагування на випадки булінгу (цькування) в закладах освіти.

 

Порядок роботи комісії з розгляду випадку булінгу (цькування)

 

1. Метою діяльності комісії є припинення випадку булінгу (цькування) в закладі освіти; відновлення та нормалізація стосунків, створення сприятливих умов для подальшого здобуття освіти у групі, де стався випадок булінгу (цькування); з’ясування причин, які призвели до випадку булінгу (цькування), та вжиття заходів для усунення таких причин; оцінка потреб сторін булінгу (цькування) в соціальних та психолого-педагогічних послугах та забезпечення таких послуг.

2. Діяльність комісії здійснюється на принципах:

·                 законності;

·                 верховенства права;

·                 поваги та дотримання прав і свобод людини;

·                 неупередженого ставлення до сторін булінгу (цькування);

·                 відкритості та прозорості;

·                 конфіденційності та захисту персональних даних;

·                 невідкладного реагування;

·                 комплексного підходу до розгляду випадку булінгу (цькування);

·                 нетерпимості до булінгу (цькування) та визнання його суспільної небезпеки.

3. Комісія у своїй діяльності керується законодавством України та іншими нормативними документами і актами.

4. Комісія у своїй діяльності забезпечує дотримання вимог Законів України «Про інформацію», «Про захист персональних даних».

5. До завдань комісії належать:

·                 збір інформації щодо обставин випадку булінгу (цькування), зокрема пояснень сторін булінгу (цькування), батьків або інших законних представників неповнолітніх сторін булінгу (цькування); висновків практичного психолога та соціального педагога (за наявності) закладу освіти; відомостей служби у справах дітей та центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді; експертних висновків (за наявності), якщо у результаті вчинення булінгу (цькування) була завдана шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого; інформації, збереженої на технічних засобах чи засобах електронної комунікації (Інтернет, соціальні мережі, повідомлення тощо); іншої інформації, яка має значення для об’єктивного розгляду заяви;

·                 розгляд та аналіз зібраних матеріалів щодо обставин випадку булінгу (цькування) та прийняття рішення про наявність/відсутність обставин, що обґрунтовують інформацію, зазначену у заяві.

У разі прийняття рішення комісією про наявність обставин, що обґрунтовують інформацію, зазначену у заяві, до завдань комісії також належать:

·                 оцінка потреб сторін булінгу (цькування) в отриманні соціальних та психолого-педагогічних послуг та забезпечення таких послуг, у тому числі із залученням фахівців служби у справах дітей та центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді;

·                 визначення причин булінгу (цькування) та необхідних заходів для усунення таких причин;

·                 визначення заходів виховного впливу щодо сторін булінгу (цькування) у групі, де стався випадок булінгу (цькування);

·                 моніторинг ефективності соціальних та психолого-педагогічних послуг, заходів з усунення причин булінгу (цькування), заходів виховного впливу та корегування (за потреби) відповідних послуг та заходів;

·                 надання рекомендацій для педагогічних працівників закладу освіти щодо доцільних методів здійснення освітнього процесу та інших заходів з неповнолітніми сторонами булінгу (цькування), їхніми батьками або іншими законними представниками;

·                 надання рекомендацій для батьків або інших законних представників неповнолітньої особи, яка стала стороною булінгу (цькування).

6. Формою роботи комісії є засідання, які проводяться у разі потреби. Дату, час і місце проведення засідання комісії визначає її голова.

7. Засідання комісії є правомірним у разі участі в ньому не менш як двох третин її складу.

8. Секретар комісії не пізніше вісімнадцятої години дня, що передує дню засідання комісії, повідомляє членів комісії, а також заявника та інших зацікавлених осіб про порядок денний запланованого засідання, дату, час і місце його проведення, а також надає/надсилає членам комісії та зазначеним особам необхідні матеріали в електронному або паперовому вигляді.

9. Рішення з питань, що розглядаються на засіданні комісії, приймаються шляхом відкритого голосування більшістю голосів від затвердженого складу комісії. У разі рівного розподілу голосів голос голови комісії є вирішальним.

10. Під час проведення засідання комісії секретар комісії веде протокол засідання комісії, що оформлюється наказом керівника закладу освіти.

11. Особи, залучені до участі в засіданні комісії, зобов’язані дотримуватись принципів діяльності комісії, зокрема не розголошувати стороннім особам відомості, що стали їм відомі у зв’язку з участю у роботі комісії, і не використовувати їх у своїх інтересах або інтересах третіх осіб.

Особи, залучені до участі в засіданні комісії, під час засідання комісії мають право:

·                 ознайомлюватися з матеріалами, поданими на розгляд комісії;

·                 ставити питання по суті розгляду;

·                 подавати пропозиції, висловлювати власну думку з питань, що розглядаються.

12. З метою розслідування випадків булінгу (цькування) уповноважені особи мають право вимагати письмові пояснення та матеріали у сторін.

13. Строк розгляду комісією заяви або повідомлення про випадок булінгу (цькування) в закладі освіти та виконання нею своїх завдань не має перевищувати десяти робочих днів із дня отримання заяви або повідомлення.

14. Якщо випадок цькування був одноразовим, питання з налагодження мікроклімату в дитячому середовищі та розв’язання конфлікту вирішується у межах закладу освіти учасниками освітнього процесу. Результат розслідування та рішення комісії доводиться керівником закладу до відома постраждалого. У випадку, якщо постраждалий не згодний з рішенням комісії, керівник закладу повідомляє про право звернутися із заявою до органів Національної поліції України

15. Якщо Комісія визначила, що це був булінг (цькування), а не одноразовий конфлікт чи сварка (відповідні дії носять систематичний характер), то керівник закладу освіти зобов’язаний повідомити уповноважені органи Національної поліції (ювенальна поліція) та служби у справах дітей.

16. У разі, якщо Комісія не кваліфікує випадок як булінг (цькування), а постраждалий не згодний з цим, то він може одразу звернутись до органів Національної поліції України із заявою, про що керівник закладу освіти має повідомити постраждалого.

17. Рішення Комісії приймаються більшістю її членів та реєструються в окремому журналі, зберігаються в паперовому вигляді з оригіналами підписів всіх членів Комісії.

18. Голова комісії доводить до відома учасників освітнього процесу рішення комісії згідно з протоколом засідання та здійснює контроль за їхнім виконанням.

19. Потерпілий чи його/її представник можуть звертатися відразу до уповноважених органів Національної поліції України (ювенальна поліція) та служби у справах дітей з повідомленням про випадки булінгу (цькування).

20. Батьки зобов'язані виконувати рішення та рекомендації Комісії.

21. Уповноважена особа або особа, яка її замінює у разі відсутності відповідно до наказу про склад комісії, згідно з протоколом засідання комісії відповідає за виконання та моніторинг запланованих заходів відновлення та нормалізації психологічного клімату в закладі освіти та визначених рекомендацій для учасників булінгу (цькування).

22. Рішення Комісії з розгляду випадків булінгу реєструється в окремому журналі (паперовий вигляд) з оригіналами підписів усіх її членів.

23. Незалежно від рішення комісії, керівник закладу забезпечує виконання заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг (цькування), стали його свідками або постраждали від нього.

 

 

Додаток

 

 

 

Зразок заяви

 

В.о. директора

Дунайського ЦПО

Костусєвій Н.П.

______________________________ ,

(прізвище, ім’я, по батькові заявника)

 

який (яка) проживає за адресою

(адреса фактичного місця проживання):

______________________________

______________________________

______________________________ ,

контактний телефон:            ,

адреса електронної поштової скриньки:

 

 

Заява

Прошу Вас розглянути ситуацію, що склалася між __________________ та  _________________________ . 

Розгорнутий виклад фактів щодо виявлених випадків булінгу (цькування).

 

 

Прошу терміново провести розслідування ситуації, що склалася.

                      

______________                                                                                   ________________

         (дата)                                                                                                     (підпис)

 

 

 

Порядок реагування на випадки булінгу

Порядок реагування на випадки булінгу (цькування)

 в ЗП (ПТ)О «Дунайський центр професійної освіти»

та відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькування)

 

1.   Усі учасники освітнього процесу у разі виявлення випадків булінгу (цькування), учасниками або свідками якого вони стали, або підозрюють про його вчинення по відношенню до інших осіб за зовнішніми ознаками, або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб, в обов’язковому порядку протягом дня повідомляють керівника закладу  у письмовій формі - заява.

2.   Булінг (цькування), тобто діяння учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи або такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.

3.   Типовими ознаками булінгу (цькування) є:

-        систематичність (повторюваність) діяння;

-        наявність сторін — кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності);

-        дії або бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого.

4.   Відповідно до наказу Міністерства внутрішніх справ України «Про затвердження Змін до Інструкції з організації  роботи підрозділів ювенальної превенції Національної поліції України» від 25.06.2020 № 488, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2020 року № 738/35021, дитина, яка вчинила булінг (цькування) учасника освітнього процесу підлягає взяттю на профілактичний облік з метою здійснення заходів індивідуальної профілактики поліцейськими підрозділами ювенальної превенції.

5.    Особи, які за результатами розслідування, є причетними до булінгу, несуть відповідальність відповідно до частини другої статті 13 (вчинення правопорушень за статтею 1734) Кодексу України про адміністративні правопорушення.

6. Учасники освітнього процесу можуть повідомити про випадок булінгу (цькування), стороною якого вони стали або підозрюють про його вчинення стосовно неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу або про який отримали достовірну інформацію, керівника закладу освіти.

7. Повідомлення можуть бути в усній та (або) письмовій формі, у тому  числі й із застосуванням засобів електронної комунікації.

 

Повноваження керівника закладу освіти у разі отримання заяви або повідомлення про випадок булінгу (цькування)

 

1. Невідкладно у строк, що не перевищує однієї доби, повідомляє територіальний орган (підрозділ) Національної поліції України, принаймні одного з батьків або інших законних представників неповнолітньої особи, яка стала стороною булінгу (цькування).

2.  За потреби викликає бригаду екстреної (швидкої) медичної допомоги для надання екстреної медичної допомоги.

3.  Повідомляє службу у справах дітей з метою вирішення питання щодо соціального захисту малолітньої чи неповнолітньої особи, яка стала стороною булінгу (цькування), з'ясування причин, які призвели до випадку булінгу (цькування) та вжиття заходів для усунення таких причин.

4.  Повідомляє центр соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді з метою здійснення оцінки потреб сторін булінгу (цькування), визначення соціальних послуг та методів соціальної роботи, забезпечення психологічної підтримки та надання соціальних послуг.

5.    Видає рішення про проведення розслідування випадків булінгу (цькування) із визначенням уповноважених осіб не пізніше трьох робочих днів з дати прийняття заяви.

6. Скликає засідання комісії з розгляду випадку булінгу (цькування) не пізніше ніж упродовж трьох робочих днів з дня отримання заяви або повідомлення.

7. Доводить до відома учасників освітнього процесу рішення комісії згідно з протоколом засідання та здійснює контроль за їхнім виконанням.

8. Організовує роботу комісії (є її головою). У складі комісії - педагогічні працівники (у томі числі соціальний педагог).

9. Залучає до участі в засіданні комісії за згодою батьків або інших законних представників малолітніх або неповнолітніх сторін булінгу (цькування), а також може залучати сторони булінгу (цькування), представників інших суб’єктів реагування на випадки булінгу (цькування) в закладах освіти.

Строк розгляду комісією заяви або повідомлення про випадок булінгу (цькування) в закладі освіти та виконання нею своїх завдань не має перевищувати десяти робочих днів із дня отримання заяви або повідомлення.

 

Поліція здійснює належне реагування відповідно до порядку, встановленого законодавством.

За результатами перевірки інформації, що міститься в повідомленні керівника закладу, поліція визначає, чи підтвердився факт булінгу (цькування). У разі не підтвердження факту булінгу (цькування), поліція повідомляє про це керівника закладу освіти та осіб, які були зазначені, як сторони булінгу (цькування).

У разі підтвердження факту булінгу (цькування), поліція діє в межах своєї компетенції у порядку, встановленому законодавством.

Відповідальність  за булінг

·        Вчинення булінгу тягне за собою накладення штрафу від п’ятдесяти (850 грн) до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (1700 грн) або громадські роботи на строк від20до40 годин.

 

·        За булінг, вчинений групою осіб або повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення, законом встановлено штраф від ста (1700 грн) до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (3400 грн) або громадські роботи на строк від 40 до 60 годин.

 

 

·        Булінг, вчинений дітьми від чотирнадцяти до шістнадцяти років, тягне за собою накладення штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють. Його розмір, відповідно до ухваленого закону, становить від п’ятдесяти (850 грн) до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (1700 грн) або громадські роботи на строк від20до40годин.

 

·        Водночас законом визначено покарання за приховування випадків булінгу педагогічним, науково-педагогічним, науковим працівником, керівником або засновником закладу освіти. Так, неповідомлення керівником закладу освіти уповноваженим підрозділам органів Національної поліції України про випадки булінгу тягне за собою накладення штрафу від п’ятдесяти (850 грн) до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (1700 грн) або виправні роботи на строк до одного місяця з відрахуванням до 20%заробітку.

 

 

КУДИ ЗВЕРТАТИСЬ

 

·        Здобувач освіти, його батьки, інші представники звертаються із заявами про випадки булінгу(цькування) до директора навчального закладу.

 

·        Також можна звертатися на гарячу лінію з 12год до 16 год по буднях за телефонами 0 800 500 225 безкоштовно зі стаціонарного

116 111 безкоштовно з мобільного.